Brev:
Spiser min søn nok?
11. april 2010
Alder:
3 mdr.
Spiser min søn nok?
Kære Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig angående min søns manglende rytme, og fået fint svar fra dig - tusind tak for det :-)
Min søn er nu knapt 3 måneder (12 uger i morgen), og jeg synes jeg kan fornemme at vi er på vej ind i noget der minder om en rytme :o)
Men noget der bekymrer mig er, at den lille mand ikke tilnærmelsesvist spiser 1/6 af sin vægt, som det tilrådes at han skal.
Han får flaske, og har fået det fuldt i 6 uger, da jeg desværre måtte stoppe med amningen da han var 6 uger gammel :-( 2 ud af 3 måltider endte i skrig og gråd da jeg ikke havde mælk nok, og ikke kunne få produktionen op uanset hvad jeg gjorde.
Derfor gik vi over til at give mme på flaske, og der kom meget mere ro på måltiderne, og han blev meget mere rolig og sov også bedre.
I starten spiste han godt, endda så godt at jeg var helt bange for at han fik alt for meget mad. Men inden for de sidste 2-3 uger er han begyndt at tage meget mindre fra. Det skal lige siges, at han til at starte med fik problemer med maven, og kun havde afføring hver 2-4 dag, men det blev dog løst med lactulose som vi igen er trappet ud af - og maven virker nu upåklageligt, og har gjort det den sidste 1,5 uge.
Den faldende appetit tænkte jeg i starten kunne være pga. maveproblemerne, men nu hvor hans mave igen er i orden, havde jeg håbet at hans appetit ville stige igen.
På et døgn spiser han typisk mellem 600-750 ml, og da han vejer 6200 gram er det jo ikke helt nok, hvis man skal følge reglen om at han skal spise 1/6 af sin egen vægt.
Han spiser 6-7 måltider i døgnet, og spiser somme tider 140 ml, andre gange kun 80 eller 90.
Samtidig med at appetitten faldt, begyndte han at blive meget ked, nærmest hysterisk, hver gang han blev træt. Jeg tilbød ham mad når han begyndte at blive træt, men han ville ikke spise og vi måtte gå med ham til han faldt i søvn i armene på os.
Nu er det dog blevet lettere at putte ham, og når han er blevet lagt kan jeg somme tider få ham til at spise lidt ekstra inden han falder i søvn.
Men hvorfor mon han ikke vil spise så meget når han er oppe? Jeg vil jo helst give ham mad når han ligger hos mig (for at få nærværet selv om jeg ikke ammer), ikke når han ligger i sin seng.
Han har indtil for ca. 1 uge siden taget fint på, og vores læge var ikke bekymret. Men den sidste uge har han slet ikke taget på.
Han er vågen ca. 1-1,5 time ad gangen, og er aktiv og pludrer når han er vågen. Så han lader til at trives fint.
Spørgsmålet er, om jeg skal slå koldt vand i blodet og slappe af og lade ham spise det han nu kan/vil - eller om jeg skal prøve at få ham til at spise mere - og hvordan gør jeg i givet fald det?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner
A