Spiser min søn nok?

11. april 2010

Alder:
3 mdr.

Spiser min søn nok?

Kære Helen,

Jeg har tidligere skrevet til dig angående min søns manglende rytme, og fået fint svar fra dig - tusind tak for det :-)

Min søn er nu knapt 3 måneder (12 uger i morgen), og jeg synes jeg kan fornemme at vi er på vej ind i noget der minder om en rytme :o)

Men noget der bekymrer mig er, at den lille mand ikke tilnærmelsesvist spiser 1/6 af sin vægt, som det tilrådes at han skal.

Han får flaske, og har fået det fuldt i 6 uger, da jeg desværre måtte stoppe med amningen da han var 6 uger gammel :-( 2 ud af 3 måltider endte i skrig og gråd da jeg ikke havde mælk nok, og ikke kunne få produktionen op uanset hvad jeg gjorde.

Derfor gik vi over til at give mme på flaske, og der kom meget mere ro på måltiderne, og han blev meget mere rolig og sov også bedre.

I starten spiste han godt, endda så godt at jeg var helt bange for at han fik alt for meget mad. Men inden for de sidste 2-3 uger er han begyndt at tage meget mindre fra. Det skal lige siges, at han til at starte med fik problemer med maven, og kun havde afføring hver 2-4 dag, men det blev dog løst med lactulose som vi igen er trappet ud af - og maven virker nu upåklageligt, og har gjort det den sidste 1,5 uge.

Den faldende appetit tænkte jeg i starten kunne være pga. maveproblemerne, men nu hvor hans mave igen er i orden, havde jeg håbet at hans appetit ville stige ...

Annonce

... igen.

På et døgn spiser han typisk mellem 600-750 ml, og da han vejer 6200 gram er det jo ikke helt nok, hvis man skal følge reglen om at han skal spise 1/6 af sin egen vægt.

Han spiser 6-7 måltider i døgnet, og spiser somme tider 140 ml, andre gange kun 80 eller 90.

Samtidig med at appetitten faldt, begyndte han at blive meget ked, nærmest hysterisk, hver gang han blev træt. Jeg tilbød ham mad når han begyndte at blive træt, men han ville ikke spise og vi måtte gå med ham til han faldt i søvn i armene på os.

Nu er det dog blevet lettere at putte ham, og når han er blevet lagt kan jeg somme tider få ham til at spise lidt ekstra inden han falder i søvn.

Men hvorfor mon han ikke vil spise så meget når han er oppe? Jeg vil jo helst give ham mad når han ligger hos mig (for at få nærværet selv om jeg ikke ammer), ikke når han ligger i sin seng.

Han har indtil for ca. 1 uge siden taget fint på, og vores læge var ikke bekymret. Men den sidste uge har han slet ikke taget på.

Han er vågen ca. 1-1,5 time ad gangen, og er aktiv og pludrer når han er vågen. Så han lader til at trives fint.

Spørgsmålet er, om jeg skal slå koldt vand i blodet og slappe af og lade ham spise det han nu kan/vil - eller om jeg skal prøve at få ham til at spise mere - og hvordan gør jeg i givet fald det?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København